Welkom op ons forum!

Heb je een computerprobleem of een algemene vraag? Registreer een account op het forum, wij helpen je dan graag verder om het probleem vakkundig op te lossen.

Gebruikersavatar
gerre123
Lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 mei 2007 22:27

Hallo,
Plotseling zijn de beeldschermverhoudingen van mijn laptop, HP pavilion dv7 3130ed veranderd, dwz dat de afbeeldingen "gedrukt"zijn; alle cirkels zijn ovaal.
Ik heb de driver gecontroleerd (ATI mobility Radeon HD4650) en de betreffende site van AMD geeft aan dat de juiste driver is geïnstalleerd.
Onder apparaatbeheer --> Beeldschermadapters --> wordt vermeld "Er zijn geen stuurprogramma's voor dit apparaat geïnstalleerd".
Als je automatisch laat zoeken naar updates krijg je de mededeling dat de driver al is geïnstalleerd, terwijl elders wordt vermeld dat deze driver niet nodig is.

Hoe kan ik dit herstellen?

Wouter.
Gebruikersavatar
dorado
Lid
Berichten: 420
Lid geworden op: 21 apr 2013 09:53

Probeer het volgende:

Download AfbeeldingSDI Lite en *pak het uit naar de map C:\Program Files\SDI
Dubbelklik SDI_auto.bat om het programma te openen.
Klik in het welkomstscherm op Download indexes only.
Klik dan op de paarse balk, kies Indexes en Ok
Zoek nu in de lijst van hardware het stuurprogramma van jouw probleemhardware en houd de muis stil bij deze regel. Je ziet dan welke versie van je stuurprogramma is geïnstalleerd en welke versie beschikbaar is.
Klik rechtsbovenin in het programma op de groene knop om de nieuwe versie te installeren.

*Kijk hier hoe je kunt in- en uitpakken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
gerre123
Lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 mei 2007 22:27

Jammer dorado, de stappen nauwgezet gevolgd,maar het heeft geen resultaat opgeleverd.
Voordat de fout zich voordeed werd het scherm even zwart. Daarna was het beeldverormd.
Is het mogelijk dat de videokaart defect is?
Gebruikersavatar
dorado
Lid
Berichten: 420
Lid geworden op: 21 apr 2013 09:53

Kun je een andere videokaart testen in je systeem? Op die manier kan je meer zekerheid krijgen, maar de kans is idd groot.
Hoe oud is je systeem?
Afbeelding
Gebruikersavatar
gerre123
Lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 mei 2007 22:27

Het systeem is een jaar of zeven. Als ik zou weten waar in deze laptop de videokaaart zich bevind, kan ik deze vervangen, ik heb n.l. nog zo'n systeem waar nu Ubuntu op draait.
Gebruikersavatar
gerre123
Lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 mei 2007 22:27

Op de site van HP vind ik het volgende:

(11)
System board
(includes replacement thermal material)
With ATI Mobility Radeon HD 4650 discrete gr
aphics subsystem and 1-GB of dedicated
memory
516294-001
With ATI Mobility Radeon HD 4650 discrete gr
aphics subsystem and 1-GB of dedicated
memory
516293-001
With ATI Mobility Radeon HD 4530 discrete graphics subsystem and 512-MB of
dedicated memory
516292-001
With Intel GMA 4700MHD UMA graphics subsystem and shared memory
516291-001
System board bracket (not illustrated)
516334-001

Hieruit trek ik de conclusie dat de videokaart in het moederbord is geïntegreerd. Als dat inderdaad zo is, is vervangen lijkt mij, gelet op de moeite en prijs, niet zinvol.

Advies?
Gebruikersavatar
dorado
Lid
Berichten: 420
Lid geworden op: 21 apr 2013 09:53

Om een advies te kunnen geven, wil ik eerst een double check.

Download Afbeelding Speccy naar het bureaublad en installeer deze.
  • Tijdens de installatie heb je nu de mogelijkheid om Nederlands als taal te selecteren.
  • Let op!!! Wanneer, tijdens het installeren van Speccy, de optie aangeboden wordt om Google Chrome of Google Toolbar "gratis" mee te installeren dien je de vinkjes weg te halen, tenzij dit een bewuste keuze is.
  • Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware.
  • Als dit gereed is selecteer je bovenaan "Bestand - Publiceer Snapshot" en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ".
  • In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht.
  • Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware.
Afbeelding
Gebruikersavatar
gerre123
Lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 mei 2007 22:27

Gebruikersavatar
dorado
Lid
Berichten: 420
Lid geworden op: 21 apr 2013 09:53

Ik trek deze conclusie niet uit het speccy log.

Je zou eens kunnen kijken hoe je probleemloos de grafische kaart in je pc vervangt.
Haal anders er iemand bij die in deze materie meer thuis is.
Afbeelding
Gebruikersavatar
gerre123
Lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 mei 2007 22:27

Hallo Dorado,

Het vervangen van een grafische kaart in een desktop is erg simpel, dat heb ik vaak genoeg gedaan, maar in een laptop de grafische chip vervangen is een ander verhaal.

groet,
Wout
Gebruikersavatar
porrelaar
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 sep 2014 14:45

Ik heb de driver gecontroleerd (ATI mobility Radeon HD4650) en de betreffende site van AMD geeft aan dat de juiste driver is geïnstalleerd.
Ik ben in dit geval eigenwijs en ben van mening dat op dit moment de juiste driver niet geïnstalleerd is.

Op computerforums komt jouw probleem de laatste 4 dagen erg vaak voor. Het probleem wordt vaak hetzelfde omschreven: de beeldschermresolutie is gewijzigd en kan niet correct ingesteld worden: cirkels zien eruit als ovalen.
Het gaat altijd om grafische kaarten van ATI/AMD. Voor sommige van die kaarten is op 23 november deze hotfix uitgekomen:

Afbeelding

Die hotfix is dan de oorzaak van het probleem. De oplossing is dan via Apparaatbeheer het vorige stuurprogramma voor de grafische kaart terugzetten.
Jij hebt echter op vrijdag 24 november een nieuwe versie van Windows 10 gekregen: versie 1709, ook de Fall Creators Update genoemd.
Waarschijnlijk is bij jou de tekst op de knop Vorig stuurprogramma nu grijs. Maar ook dan zijn er nog oplossingen om een goed werkende driver te installeren voor jouw grafische kaart.
Klik met de rechter muisknop op Start en kies Apparaatbeheer.
In het venster Apparaatbeheer klik je op het pijltje (>) dat voor Beeldschermadapter staat.
Daarna wordt je grafische kaart getoond.
Klik met de rechter muisknop op je AMD/ATI grafische kaart en kies dan Eigenschappen.
In het venster Eigenschappen van [jouw grafische kaart] klik je op het tabblad Stuurprogramma.
Controleer of de tekst op de knop Vorig stuurprogramma grijs is of zwart.
Plaats, indien mogelijk, een screenshot van dat venstertje in een volgende reactie.
Dan kunnen we namelijk ook zien welke driver nu geïnstalleerd is.
Gebruikersavatar
gerre123
Lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 mei 2007 22:27

Hallo Porrelaar,
Even een domme vraag: Ik heb een screenshot in JPG maar krijg dit niet als bijlage ingevoegd.
Hoe pak ik dit aan?
Groet,
Wout
Gebruikersavatar
porrelaar
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 sep 2014 14:45

Dat is geen domme vraag. Ik heb op dit forum ook niet eerder een bijlage toegevoegd. Ik moest dus even zoeken...
Klik onder de laatste post op de knop Plaats reactie.
Onder het vak waarin je je bericht kunt typen, zie je 2 tabs: Opties en Bijlagen.
Klik op Bijlagen. Klik daarna op de knop Bestanden toevoegen. Dan wordt het je waarschijnlijk wel duidelijk.

Afbeelding
Gebruikersavatar
porrelaar
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 sep 2014 14:45

Hum, het lijkt er op dat ik mijn vorige reactie niet kan bewerken. Dan maar een tweede post.
Ik heb zojuist gelezen dat je op de door mij beschreven manier alleen .txt en .log bestanden kunt toevoegen: viewtopic.php?f=86&t=33927

Jij wilt een afbeelding toevoegen. Dat doe je anders:
Om een afbeelding die op jouw pc staat, op het forum te plaatsen kun je gebruik maken van deze website: https://www.imgdumper.nl/
Op die website klik je in de groene balk op de knop ‘Bladeren…’
Een klein venster van de Verkenner komt dan in beeld. In dat venster navigeer je naar de plek waar je afbeelding staat. Als je de afbeelding gevonden hebt, dan dubbelklik je op die afbeelding. Klik daarna op de knop ‘Upload’ (die knop staat ook in de groene balk).
Even later zie je aan de linkerkant jouw afbeelding staan. Daaronder staan 7 links. Klik met de rechter muisknop op de bovenste link en kies dan ‘Kopiëren’. Die link komt daardoor op je klembord te staan.
Dan ga je naar de website van HJT. Misschien heb je die al open staan. Je klikt daar met de rechter muisknop in het vak waarin jij je reactie schrijft en je kiest dan ‘Plakken’. De link naar je afbeelding is daarmee geplakt in dat vak.
Wil je controleren hoe dat er op het forum uit komt te zien, dan klik je onder dat tekstvak op de knop ‘Voorbeeld’.
Gebruikersavatar
gerre123
Lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 mei 2007 22:27

Hallo Porrelaar,

Dan zou dit het moeten zijn:

http://www.filedropper.com/schermafbeeldingamdati

groet,
Wout

Terug naar “Software en Algemene vragen”